Leggilo nella tua lingua!!

Ignazio Apolloni, an author, poet, political commentator, and editor and chief contributor to Intergruppo Singlossie, his own contemporary journal, is fortunate as well, but he questions himself, his island country, and its relations with Italy, which he calls with mischief “the mother country”.
“You must understand that there are many Sicilys”, he says. We are in his Palermo apartment, every wall of which is painted – a section of Picasso’s “Guernica” reproduced on one wall, cartoons and political caricatures in the foyer, abstracts and seashells mural of jeans hanging from a washline painted on his bedroom wall. “We are Greek. We are influenced by the Normans, the Arabs, and the Spanish Bourbons. We have the fatalism of the Arabs, the pride of the Normans, the courtesy of the Spaniards. It is what we feel. It is difficult to describe the Sicilian soul. Are we Sicilian? Italian?
“Let me tell you tha many of us feel Italian these days, but that is because for centuries the national government forgot us. They felt we were inferior and they behaved as if we were. The north was industrial, the south agricultural and forgotten.
“After 1945 that changed. The contadini, the peasants, organized. The socialists and communists organized. Lands were occupied. Landlords were thrown out. Then the government recognized there was a problem in the south, and in the 1960s lot of money came here. We then knew we had a government. We became Italian. We received autostradas, port expansions, unemployment compensation, health care, school funds”.
This thin and elegant man, with a gray beard and close-cropped gray hair, is a cynic who loves his country and its earth. We talk at an open-air food counter in Palermo, eating panelle, deep-fried fritters or mashed chick-peas, fresh parsley, and flour. Apolloni smiles as he says that he was away from his country too long. He was born in Palermo but lived in Rome, Turin and Reggio Calabria before going to New York and then to California, where he taught Italian literature at UCLA for almost three years. “Then I had to come back”. In addition to his literary talents, he is a lawyer, has been a union organizer, a politician, and, he says, “a Sicilian, but when I see vandals, see people in government who do not care about others, then I am furious and not so proud”.
These are the concerns you are not aware of as you travel about the triangular island, for Sicily is beautiful to see, wonderful to touch, delicious to taste. Its sensuality captures you. But when you have spoken about Sicily to Sicilians, your perceptions sharpen and the land becomes fuller.

Fred Ferretti

Taken from A Slice of Sicily, appeared on European Travel & Life, June 1987, pages 136-137.

È nato a Palermo dove è ritornato dopo una lunga permanenza a Torino, Roma, New York, Los Angeles. Poeta narratore, scrittore di favole e fiabe, Ignazio Apolloni è uno dei più raffinati operatori singlottici. Direttore di riviste, organizzatore culturale, esperto di linguaggi multimediali, spazia dal racconto al mito, dall'arte alla storia, dal moderno al postmoderno. Dotato di un sottile umorismo, sembra irridere alle bassezze del vulgus, mentre invece ne fa un continuo motivo di riflessione, alla moda di Jonesco o di Beckett.
Memore di Berkeley, e sulla scia del ’68, ha fondato assieme ad alcuni altri arrabbiati il movimento politico-letterario denominato Antigruppo. Esauritasi questa fase ha dato vita, unitamente a Rossana Apicella, ad una feroce contestazione della poesia visiva in nome del lettering e della singlossia producendo opere di tale genere come: “Lavoro poetico su una locuzione avverbiale”, “Schetch poesie”, “Poesie impossibili”, “Tra il dire e il mare c’è di mezzo la poesia”, raggruppate poi nel volume “Singlossie” edito nel 1997. Dall’Avanguardia alla sperimentazione, questo il percorso ideativo di Ignazio Apolloni. Lettore di messaggi subliminali e lui stesso produttore di simili strumenti di persuasione occulta, gioca con le parole e il linguaggio poetico come un bimbo cui sia stato messo in mano il pongo. Inventore della Singlossia, oppositore del non-sense pretende di dare un senso all’io. Usa la grafia, il lettering e il disegno in quanto crede più nel bianco e nero che nel colore. Ama infatti il tutto tondo, i primi esperimenti cinematografici, i disegnatori fiamminghi del Seicento, dei quali però rifiuta sia l’apocalisse sia il trionfo della morte. Sul piano squisitamente narrativo ha pubblicato “Niusia” (1976), “Favole per adulti” (1981, prefazione di Fabrizio Roversi), “Roma 1956” (1998), “Capellino” (1991, prefazione di Stefano Lanuzza), “Gilberte” (1995), “Racconti patafisici e pantagruelici” (Manni 2000); “Dalla parte del mare” (Manni 2001, prefazione di Marcello Benfante),“New York allucinogeni e merletti” (Manni 2003, prefazione di Salvatore Ferlita), “Il golfino celeste a maglie larghe” (Coppola 2005, prefazione di Anna Maria Ruta), “L’amour ne passe pas” (Coppola 2005, prefazione di Marcella Croce), “Marrakech” (Manni 2006), “Favolette” (Besa 2007, prefazione di Michele Rak),“Lettres d’amour à moi même” (Coppola 2007, prefazione di Antonio Grado), “L’America vista dalla stratosfera” (Coppola 2007). La sua vivacità lo porta a spaziare in altri ambiti e ad essere presente anche nel campo dei libri di artista.

 
   
 
 
 
 
   
   
 
 
 
       
     
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